Een begrip op het gebied van gespecialiseerde voetzorg!

Veel Gestelde Vragen

Waarom betaal ik de eerste keer extra voor een intake?
Onze praktijk is gespecialiseerd in medische voetzorg. Tijdens uw eerste behandeling plannen we extra tijd voor een intake, waarbij we uw klachten en eventuele onderliggende aandoeningen zoals diabetes, reuma of kanker in kaart brengen. We controleren uw gegevens, stellen vragen over uw klachten, en bekijken uw voeten zorgvuldig, waarbij ook foto's worden gemaakt.
De medisch pedicure geeft, indien nodig,  tips en adviezen over u klachten en voetverzorging. 


Worden jullie behandelingen vergoed door de zorgverzekering?
Behandelingen bij de medisch pedicure worden in de meeste gevallen niet vergoed door uw aanvullende verzekering. Bij enkele pakketten zijn er sporadisch uitzonderingen bij reumatoïde artritis of diabetes mellitus. Hiervoor gelden echte strikte eisen en dit kan alleen met verwijzing van een arts waarop de aandoening vermeld staan.

Wanneer u een verhoogd risico heeft op het op het ontstaan van voetwonden dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een gedeeltelijke vergoeding van de voetzorg. Deze zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Het is hiervoor noodzakelijk dat u met een verwijskaart van de huisarts (waarop de risico's staan vermeld) een afspraak maakt bij de podotherapeut. De podotherapeut onderzoekt uw voeten en bepaald wat er medisch gezien noodzakelijk is om uw voeten gezond te houden en hoe vaak u hiervoor een medisch pedicure mag bezoeken. 

Het betreft alleen de voetzorg die medisch gezien noodzakelijk is ter voorkoming van wondjes. Hierbij kunt u denken aan het dunner slijpen van verdikte nagels, drukvrij leggen van ingroeiende nagels, verwijderen van likdoorns en snijdbaar eelt.

Het knippen en verzorgen van gezonde nagels, gladfrezen van nagels of eelt en verzorgen van uw voeten wordt gezien als 'meerzorg' en valt niet onder de vergoeding. Deze meerzorg mag de pedicure apart factureren.
Hoe dit proces precies werkt en wat u moet doen wanneer u denkt dat u in aanmerking komt voor medisch noodzakelijke voetzorg, leest u in onze folder.
Let op:
Pas wanneer bij berichtgeving van de podotherapeut hebben ontvangen, kunnen wij (een deel van) de behandelkosten declareren.
Tot die tijd zijn de kosten van onze zorgverlening helaas voor eigen rekening.


Waarom berekenen jullie 60% bij een gemiste afspraak?
Wanneer u een afspraak bij ons maakt, reserveren wij speciaal voor u tijd in onze agenda. Deze tijd kan niet meer aan iemand anders worden gegeven. Omdat er een groot, landelijk tekort is aan medisch pedicures, hebben wij te maken met wachtlijsten en een hoge vraag naar zorg. 
Helaas komt het dagelijks, meerdere
keren voor dat afspraken op het laatste moment worden afgezegd of dat patiënten niet verschijnen. Dit heeft vervelende gevolgen: andere mensen die dringend zorg nodig hebben, kunnen hierdoor niet geholpen worden. Daarom zijn wij genoodzaakt tot dit verzuimbeleid.
Tot 24 uur vóór uw afspraak kunt u kosteloos annuleren of verzetten. Dit kan e-mail, of telefonisch op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur via 0495-551921. Bij geen gehoor kunt u een voicemail achterlaten.
Binnen 24 uur annuleren of niet verschijnen betekent dat wij 60% van de gereserveerde behandeltijd in rekening brengen. Zie ook ons verzuimbeleid
Wanneer u kiest voor behandeling in onze praktijk, gaat u automatisch akkoord met dit beleid. Zo kunnen we samen zorgen dat zoveel mogelijk mensen de medische voetzorg krijgen die zij hard nodig hebben.

Waarom worden mijn gegevens (zoals BSN-nummer) vastgelegd?

Sinds 1 juni 2009 moeten zorgverleners wettelijk de identiteit van patiënten controleren, inclusief uw BSN-nummer en een geldig legitimatiebewijs. Deze verplichting zorgt voor de juiste registratie van persoonsgegevens en voorkomt misbruik van uw dossier en verzekeringsgegevens.
Onze praktijk is gespecialiseerd in medische voetzorg, vaak voor chronisch zieke patiënten of mensen met complexe voetproblemen. Daarom vragen we, naast uw identiteit, ook naar de naam van uw huisarts, podotherapeut en andere relevante zorgverleners. Lees meer in onze folder.

Wat is het verschil tussen een pedicure en een medisch pedicure?

Een medisch pedicure is gespecialiseerd in behandelingen van voeten met een verhoogd risico op complicaties en heeft hiervoor extra opleidingen gevolgd. Een medisch pedicure beschikt over uitgebreide kennis van complexe voetproblemen of complicaties als gevolg van ouderdom, chronisch zieken of verwaarlozing. Jaarlijks scholing is nodig om de titel ‘Medisch Pedicure’ te behouden.

Kan ik alleen bij jullie terecht met 'moeilijke' voeten of met een chronische ziekte? 
Nee hoor, onze voetzorg is voor iedereen. Of het nu gaat om een reguliere voetverzorging of behandeling van een complexe risicovoet, onze medische pedicures staan voor u klaar! U kunt bij ons niet terecht voor cosmetische behandelingen, spa-treatments of nagels lakken. Daarvoor verwijzen we u graag naar de cosmetisch pedicure.